BOBET 2020

partagez :

Deze toolbox bestaat uit korte aan de non-profitsector aangepaste fiches, die de inhoud van de wet en de verplichtingen die eruit voortvloeien op een beknopte en eenvoudige manier begrijpelijk maken. BOBET evolueert. Hij werd voor het eerst bijgewerkt in 2014 en dit is alweer een nieuwe editie.

Om toegang te krijgen tot de *Een stukje geschiedenis *], [klik hier
Om toegang te krijgen tot de * inhoudstafel in pdf versie *], [klik hier

Wetgevende aspecten Een stap verder… Tools
Fiche 1 : Welzijn op het werk en de non-profitsector 1.1. Een stukje geschiedenis
Fiche 2 : Een wet en een codex over het welzijn op het werk 2.1. Definities in verband met risicobeheer
2.2. Soorten preventie
Fiche 3 : De spelers van het welzijnsbeleid 3.1.De werkgever, de hiërarchische lijn en de werknemers
3.2. De IDPB en de preventieadviseur 3.2.1. Identificatie van de IDPB
3.2.2. Inhoud van het activiteitenverslag van de IDPB
3.2.3. Gemeenschappelijke interne dienst met meerdere werkgevers
3.2.4. Bedrijfscategorieën en opleiding van de preventieadviseur
3.2.5. Functieprofiel van de preventieadviseur
3.3. De EDPB 3.3.1. Taakverdeling tussen IDPB en EDPB
3.4. Het CPBW– Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk
3.5. De vakbondsafvaardiging
3.6. De juridische aansprakelijkheid van de spelers van het welzijn op het werk
3.7. De opleiding van de spelers van het welzijn op het werk.
Fiche 4 : Het beleid rond welzijn op het werk->art610] 4.1. Het dynamisch risicobeheersingssysteem DRBS 4.1.1.Model intentieverklaring welzijnsbeleid
4.2. De risicoanalyse en de actieplannen 4.2.1. Sobane-strategie en Déparis
4.2.2. Dashboard van het globaal preventieplan en het jaarlijks actieplan (GPP en JAP)
4.2.3. Risicoanalyse per activiteit: voorbeelden
4.3. Verantwoordelijkheden werknemers 4.3.1. Onthaal van nieuwe werknemers
4.4. Arbeidsongevallen 4.4.1. Ongevallenpreventie
4.4.2. Voorbeeld methode ongevallenanalyse
4.4.3. Formulieren voor de aangifte van een arbeidsongeval
4.4.4. Modeldocument voor intern ongevallenverslag
4.5. Eerstehulpverlening 4.5.1. Inhoud van een EHBO-kit
4.5.2. Model register voor ongevallen/incidenten/eerstehulpverlening
Fiche 5 : Gezondheidstoezicht 5.1. Beslissingen van de preventieadviseur-arbeidsarts
5.2. Wie valt er onder “ gezondheidstoezicht”? 5.2.1. Tabel van soorten gezondheidstoezicht
5.3. Beroepsziekten
5.4. Re-integratie van langdurig arbeidsongeschikte werknemers
5.5. Preventiebeleid voor alcohol en drugs op het werk 5.5.1. Modellen verklaring preventiebeleid voor alcohol en drugs (cao 100)
Fiche 6 : Psychosociale risico’s op het werk 6.1.De psychosociale factoren van welzijn op het werk 6.1.1. Werk en privéleven met elkaar combineren
6.1.2. Het belang van sociale ondersteuning
6.1.3. Het functioneringsgesprek
6.1.4. Het evaluatiegesprek
6.1.5. De functieomschrijving: hoe opstellen en waarom?
6.1.6. Dubbelzinnigheden en rolconflicten, geen goede zaak…
6.1.7. Managementstijlen
6.1.8. Groepssupervisie
6.1.9. Competentiebalans
6.2. Verzoek tot psychosociale interventie 6.2.1. Preventie van conflicten, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag
6.2.2. Typologie van conflicten, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag
6.2.3. De vertrouwenspersoon
6.3. Stress op het werk 6.3.1. Stress op het werk voorkomen
6.3.2. Preventie van burn-out
6.3.3. Flexibiliteit en intensivering van het werk
6.3.4. Vragenlijst over stress op het werk
Fiche 7 : Bijzondere categorieën van werknemers 7.1 Jongeren op het werk 7.1.1. Mentoraat
7.2 Stagiairs
7.3 Zwangere vrouwen/vrouwen die borstvoeding geven
7.4 Mensen met een handicap
7.5 Oudere werknemers 7.5.1. Oudere werknemers aan het werk houden
7.5.2. Tools om oudere werknemers aan het werk te houden
7.6 Uitzendkrachten [7.6.1. Model werkpostfiche voor uitzendkrachten
7.7 PWA-contracten
7.8 Vrijwilligers, zelfstandigen en art 60-contracten
Fiche 8 : Arbeids- en beschermingsmiddelen->art668] 8.1.Arbeidsmiddelen aankopen: de procedure van de drie groene lichten 8.1.1. Model opleverings- en indienststellingsverslag van arbeidsmiddelen
8.2. Externe Diensten voor Technische Controle 8.2.1. Lijst van periodieke controles van arbeidsmiddelen.
8.3. Het veiligheidsregister 8.3.1. Model veiligheidsregister
8.4. Specifieke bepalingen
8.5. Collectieve en persoonlijke beschermingsmiddelen en werkkleding
Fiche 9 : Arbeidsplaatsen 9.1. Veiligheids-en gezondheidssignalering op het werk
9.2. Elektrische risico’s
9.3. Risico’s op brand en explosieve atmosferen (ATEX) 9.3.1. Lijst van minimale vereisten voor brandbeveiliging
9.3.2. Algemene instructies bij brand
9.3.3. Evacuatieoefening
9.4. Het intern noodplan [9.4.1. Model intern noodplan
9.5. Risico’s in verband met verplaatsingen
9.6. Afvalbeheer
Fiche 10 : Fysische, chemische en biologische agentia 10.1. Geluidsniveaus
10.2. Biologische agentia – indeling volgens risiconiveau
10.3. Indeling en etikettering van chemische producten, en veiligheidsinstructies 10.3.1. Kankerverwekkende, mutagene en reprotoxische agentia
10.4. Elektromagnetische golven
10.5 Thermische omgevingsfactoren
Fiche 11 : Bijzondere bepalingen over het gebruik van arbeidsplaatsen 11.1.Arbeidsplaatsen en derden.
11.2. Tijdelijke of mobiele bouwplaatsen
Fiche 12 : Ergonomische belasting 12.1. Beeldschermen en werk- en rustzitplaatsen
12.2. Musculoskeletale aandoeningen 12.2.1. Manueel hanteren van lasten
Fiche 13 : Bijlagen 13.1. Wettelijke teksten
13.2. Bronnen en bibliografie
13.3. Afkortingen

Inscrivez-vous à notre newsletter et restez informé(e) de nos actualités