Nieuwsbrief NIEUWSBRIEF 11 / APRIL 2016

[*SAMENVATTING*]

  • [**Bijeenkomst welzijn op het werk in mei 2016: de vaardighedenbeoordeling*]
  • [**Welzijn op het werk bijeenkomst van 14 maart 2016: Brandpreventie in verenigingen*]
  • [**Welzijn op het werk-acties voor de ISP-sector*]
  • [**Risicoanalyse: participatieve risicoscreening volgens de SOBANE-methode*]
  • [**Het SIPP-jaarverslag*]
  • [**Welzijn op het werk nieuws*]

ONTMOET WELZIJN OP HET WERK IN MEI 2016: HET SKILLS REVIEW

Wat is een vaardighedenbeoordeling?

Dit is een individueel proces waarbij de persoon, begeleid door een adviseur, de balans opmaakt van zijn vaardigheden, capaciteiten en motivatie om een nieuw professioneel project opnieuw te definiëren. Hij houdt rekening met ontwikkelingen, veranderingen in zijn werkrelaties binnen zijn functie, naar een andere functie bij dezelfde werkgever of naar een andere werkgever. Het kan ook een kwestie zijn van het veranderen van sector of het volgen van een nieuwe opleiding.

Deze aanpak helpt de werknemer om zichzelf te herpositioneren in zijn werkomgeving, om zijn vaardigheden en interesses verder onder de aandacht te brengen, om meer rekening te houden met zijn behoeften en prioriteiten, en om zijn opleidingsbehoeften te identificeren.

Dankzij een proefproject dat sinds 2013 door verschillende niet-commerciële fondsen wordt uitgevoerd, hebben ruim 200 mensen van deze aanpak kunnen profiteren en zich kunnen uiten over wat het hen heeft opgeleverd. Dit originele project in Franstalig België draagt bij tot verbeteringen van het welzijn op het werk door de professionele ontwikkeling te faciliteren van mensen voor wie hun huidige werk niet, niet langer, of niet bevredigend genoeg is.
De bijeenkomst zal georganiseerd worden rond de presentatie van de resultaten van dit proefproject door David Laloy die het rapport mede schreef.
Videogetuigenissen zullen dit punt illustreren.

Op dit moment kunt u kennismaken met de vaardigheidsbeoordeling, maar ook vragen stellen, informeren over de mogelijkheden die de Fondsen bieden om kosteloos aan dit proces deel te nemen of eventueel uw ervaring te delen.

Praktische informatie :
Vrijdag 13 mei vanaf 12.00 uur (Broodjes voorzien)
bij ABBET: Saincteletteplein 13-15 in 1000 Brussel
Reserveer vóór 11 mei 2016 via de link: [**http://www.abbet.be/Cinquieme-Rencontre-bien-etre-a-l?var_mode=calcul*]

[*

WELZIJNSBIJEENKOMST OP HET WERK OP 14 MAART 2016: BRANDPREVENTIE IN VERENIGINGEN

*]

De vierde bijeenkomst “Welzijn op het werk” georganiseerd door ABBET vond plaats op 14 maart 2016 rond het thema “Brandpreventie in verenigingen”, in samenwerking met de ANPI (nationale vereniging voor brandbeveiliging).

De volgende elementen kwamen aan bod:

  • Brand, de kenmerken ervan en de daarmee samenhangende risico's;
  • Een korte video: de brand in het Bradford Football Stadium in 1985
    [**https://www.youtube.com/watch?v=EJjsjF1t3pc*]
  • Evacuatie-, interventie- en brandpreventieprocessen
  • Presentatie van een methode voor brandrisicoanalyse

Voor meer informatie kunt u de documenten raadplegen die beschikbaar zijn op onze site via: [**http://abbet.be/PREVENTION-INCENDIEPrevention*]

[*

WELZIJNSACTIES OP HET WERK VOOR DE SOCIAAL-PROFESSIONELE INTEGRATIESECTOR (ISP)

*]

Het Fonds voor Permanente Opleiding voor ISP-werknemers (FFCISP) stelt in samenwerking met ABBET de volgende acties voor:

  • Intervisies voor preventieadviseurs
    Toegang zonder registratiekosten via de FORMAPEF-catalogus
  • Aankoop van preventiemateriaal (ergonomische stoelen, brandblussers)
    Bedrag van maximaal 1500€
    Via de link: [**http://www.abbet.be/Formulaires-d-inscription-aux*]
  • Ondersteuning bij de implementatie van preventietools ter plaatse (MSD-preventie, brandrisicopreventie, maatregelen voor oudere werknemers, stressmanagement, conflict, teammanagement, enz.)
    Tussenkomst van maximaal € 1500 (en maximaal € 100 per uur dienstverlening)
    Via de link: [**http://www.abbet.be/Formulaires-d-inscription-aux*]

[*

RISICOANALYSE: PARTICIPATIEVE RISICOSCREENING MET BEHULP VAN DE SOBANE-METHODE

*]

Elke werkgever is verplicht een risicoanalyse uit te voeren om een actieplan te kunnen implementeren. Er bestaan verschillende methoden om deze analyse uit te voeren. Hier stellen wij u de methode voor die ABBET vzw hanteert binnen de COCOF-verenigingen: participatieve risicoscreening (DÉPARIS).

Deze screening gebeurt tijdens bijeenkomsten van enkele personen die representatief zijn voor de verschillende werksituaties van de vereniging (sociaal, onderwijskundig, administratief, technisch, enz.). Dit omvat het systematisch identificeren van gevaren en risicofactoren, het vaststellen en evalueren ervan met het oog op het vaststellen van preventieve maatregelen.

De discussie vindt plaats volgens een Déparis-raster met verschillende secties om alle technische, organisatorische en relationele aspecten te behandelen die het dagelijkse werkleven min of meer gemakkelijk, efficiënt en aangenaam maken.

Het doel van de bijeenkomst is om na te gaan wat er concreet gedaan kan worden, op korte, middellange en lange termijn, om het werk efficiënter en aangenamer te maken: wat zijn de problemen die men tegenkomt? Hoe kunnen we ze oplossen? Hoeveel gaat het kosten? Wie gaat ervoor zorgen? Voor bepaalde aspecten zal nader onderzoek nodig zijn.
Bijeenkomsten duren circa 2 uur en kunnen met maximaal 10 medewerkers plaatsvinden.

ABBET onderzoekt met de groep ook welke wegen we kunnen volgen met andere instanties: de externe dienst voor preventie en bescherming (SEPP), de externe dienst voor technische controle (SECT). Ook vindt u hier informatie over opleidingsmogelijkheden, ondersteuning etc.
De verzamelde informatie wordt vervolgens opgenomen in een rapport, vergezeld van mogelijkheden en advies voor verbetering, die als basis zullen dienen voor het opstellen van het vijfjarige mondiale preventieplan (PGP) en het jaarlijkse actieplan (PAA).

Voor meer informatie: [**http://www.abbet.be/Fiche-4-2-1-Strategie-Sobane-et*]

[*

SIPP-JAARVERSLAG

*]

Wij hopen dat u vóór 1 april 2016 uw jaarverslag van de interne dienst Preventie en Bescherming op het Werk (SIPPT) al geschreven en verzonden heeft naar de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg.
Indien dit nog niet is gebeurd, kunt u het altijd “beter laat dan nooit” versturen.
Hier is de link naar het formulier dat u moet invullen:
[**http://www.emploi.belgique.beRapport_annuel_Service_interne_de_prevention_et_de_protection_au_travail.aspx*]

[*

WELZIJNNIEUWS OP HET WERK

*]

**[**[*[*30 maart 2016*]*] – Europees onderzoek naar nieuwe en opkomende risico's*]

Het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) publiceerde op 30 maart 2016 zijn mondiale rapport van de tweede Europese bedrijvenenquête over nieuwe en opkomende risico’s, waaraan in 2014 bijna 50.000 vestigingen uit 36 Europese landen deelnamen.

De belangrijkste thema’s die aan bod komen zijn:

  • beheer van veiligheid en gezondheid op het werk (OSH) in het algemeen,
  • het beheer van psychosociale risico's in het bijzonder,
  • werknemersparticipatie op het gebied van veiligheid en gezondheid op het werk.
    Uit het Europese onderzoek blijkt dat driekwart van de instellingen in de Unie ten minste één psychosociale risicofactor aangeeft.

Meer informatie op de EU-OSHA-website: [**https://osha.europa.eu/fr/tools-and-publications/publications/reports*]

**[**[*[*28 maart 2016*]*] – Registratie van langdurige patiënten*]

Het aantal langdurige patiënten in België is de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen en bedraagt 320.000 mensen. Dat is een verdubbeling in tien jaar.

Steeds meer mensen verlaten de arbeidsmarkt, gedwongen door de omstandigheden. Het aantal lichamelijke aandoeningen neemt toe, evenals het aantal burn-outs en depressies.
De afgelopen jaren hebben federale overheden verschillende maatregelen genomen om de carrières van alle werknemers te verlengen. De pensioenleeftijd is verhoogd en vervroegde pensionering en tijdskrediet zonder opgaaf van redenen zijn afgeschaft. Op deze manier werden twee “pauzesystemen” gewist.

De twee grootste groepen mensen met een langdurige ziekte zijn mensen met lage rugpijn en mensen met psychische stoornissen, zoals depressie en burn-out. Beide zijn werkgerelateerd. Dit geeft aan dat er een discrepantie bestaat tussen wat werknemers kunnen doen en wat er van hen wordt verlangd.

Hoe de terugkeer naar het werk na een langdurige afwezigheid beheren?
Twee nuttige brochures beschikbaar op de website van SPF ETCS

**[**[*[*10 maart 2016*]*] – Campagne 2016-2017 “Comfortabel zijn op de werkvloer, ongeacht je leeftijd”*]

De campagne Een gezonde werkplek 2016-2017 wordt georganiseerd door het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) en heeft vier hoofddoelstellingen:

  • duurzaam werk en gezond ouder worden bevorderen vanaf het begin van het beroepsleven;
  • gezondheidsproblemen gedurende het hele professionele leven voorkomen;
  • werkgevers en werknemers de middelen bieden om de veiligheid en gezondheid op het werk te beheren in de context van een vergrijzende beroepsbevolking;
  • en de uitwisseling van informatie en goede praktijken aanmoedigen.

Prijs voor beste praktijken ‘Een gezonde werkplek’ 2016-2017
Wie kan meedoen? Voorwaarden voor deelname

De campagne staat open voor zowel individuen als organisaties uit alle sectoren, ongeacht hun omvang, inclusief kleine en middelgrote bedrijven. Het is met name gericht op:

  • voor leidinggevenden, managers en werknemers;
  • aan vakbondsvertegenwoordigers en veiligheids- en gezondheidskwesties;
  • voor personeelszaken en professionals op het gebied van veiligheid en gezondheid op het werk;
  • aan beroepsverenigingen;
  • aan aanbieders van onderwijs en opleiding;

Voor meer informatie over de campagne en hoe u kunt deelnemen: [**https://osha.europa.eu/fr/healthy-workplaces-campaigns/2016-17-campaign-healthy-workplaces-all-ages*]

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons nieuws