Nieuwsbrief NIEUWSBRIEF 10 / DECEMBER 2015

Bijeenkomst rond de functie van preventieadviseur

Op 10 december vond de bijeenkomst plaats rond de functie van preventieadviseur. De presentatie van het rapport: “Ondersteuning en promotie van het ondersteuningssysteem voor de functie van preventieadviseur” door David Laloy en de getuigenissen van Isabelle Demoulin en David Waiengnier, beiden preventieadviseurs, waren voor de aanwezige adviseurs een gelegenheid om het belang ervan uit te drukken van hun taken, om hun praktijken te delen en een beetje te ontsnappen aan het isolement van hun functie.
Op basis van de conclusies van het rapport hebben we een nieuw blad gemaakt met een profiel van de rol van de preventieadviseur en een samenvatting van goede praktijken. Het is verkrijgbaar via http://abbet.be/Fiche-3-2-5-Profil-de-fonction-de

Verzoeken om deel te nemen aan de bijeenkomst overschreden al snel het aantal mogelijke plaatsen, we moesten snel reageren om een tweede sessie te organiseren op 1-7-2016. Ook dit is tot op heden compleet. Een derde sessie vindt plaats op 4/2/2016 rond hetzelfde thema.

Om u in te schrijven voor de bijeenkomst op 2-4-2016:
http://www.afosoc-vesofo.be/limesurvey/index.php/731923?lang=fr

Gezien het succes van dit soort bijeenkomsten heeft ABBET besloten deze maandelijks te organiseren rond het thema welzijn op het werk. De formule blijft ongewijzigd: informatiemoment gevolgd door veel discussie, gratis, tijdens de lunch, maximaal 40 personen.
Het rapport is ook beschikbaar op de website van ABBET: http://www.abbet.be/Accompagnement-et-Valorisation-du

[**

Welzijnsacties 2016 in de sectoren

*]

Zoals elk jaar besluiten de verschillende fondsen om een welzijnssubsidie toe te kennen aan specifieke acties.

De sector van de Aangepaste Werkbedrijven (ETA):

  • zet het actieonderzoek voort rond de kwestie van zogenaamde “zwakke” gehandicapten op het werk;
  • past trainingsmateriaal aan voor instructeurs;
  • organiseert gezamenlijke opleidingssessies voor ETA PMS-personeel en ondersteunend personeel van de Brusselse ondersteunende diensten, rond gemeenschappelijke thema's met betrekking tot de ondersteuning en het welzijn van werknemers met een handicap.

De sectoren Sociale Bijstand en Gezondheidszorg (ASSS) en Instellingen en Diensten voor Jongeren en Gehandicapten en Schuilplaatsen (ISAJH):

  • het aanbieden van trainingen en intervisies voor preventieadviseurs;
  • het financieren van aanwervingen ter compensatie van de tijd die aan opleiding wordt besteed als het welzijn betreft;
  • het financieren van extra aanwervingen voor de tijd die aan de rol van preventieadviseur wordt besteed;
  • subsidies verstrekken voor ondersteuning en training ter plaatse.

De sector Sociaal-professionele Integratie (ISP):

  • biedt Intervisies aan voor preventieadviseurs;
  • financiert de aankoop van uitrusting (brandblusser, ergonomische uitrusting, enz.);
  • kent subsidies toe ter ondersteuning van diensten bij de implementatie van preventie-instrumenten ter plaatse.

Sector Thuishulp (SAD):

  • Geeft beurzen om vaardigheidsbeoordelingen uit te voeren.

Voor sectoren die subsidies toekennen aan verenigingen zal informatie worden verstrekt door ABBET, die in de loop van de maand januari folders zal versturen. De informatie zal ook toegankelijk zijn via de website van ABBET.

Voor verenigingen in de sectoren ISAJH, ASSS, ISP, SAD en gesubsidieerde Cocof, evenals voor Brusselse medische centra en verenigingen met een subsidie voor sociale cohesie:
[*Als u binnen uw vereniging een risicoanalyse wilt uitvoeren, weet dan dat ABBET deze samen met u kan uitvoeren, ongeacht of de analyse globaal is of specifiek voor psychosociale risico’s. Neem contact met ons op via 02 227 62 02 of http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body.pl?language=fr&caller=summary&pub_date=205-12-14&numac=2015205662

Wat verandert er? Betaalt u meer of minder? En wat krijg je ervoor terug?

Met deze wijziging is de werkgever jaarlijks aan het SEPP een vaste minimumbijdrage per werknemer verschuldigd, ongeacht of de werknemer al dan niet onder gezondheidstoezicht staat.
Deze bijdrage zal niet voor elke instelling hetzelfde zijn; Er werden vijf tariefgroepen gedefinieerd, rekening houdend met de hoofdactiviteit van de instelling (weerspiegeld door de NACE-code) en het aantal werknemers. Voor instellingen waar maximaal vijf werknemers werkzaam zijn, wordt deze minimumbijdrage verlaagd.

Hier vindt u een overzicht van de minimale bijdrage per werknemer, afhankelijk van het aantal werknemers en de tariefgroep van de instellingen:

Tariefgroep 1 tot 5 werknemers >= 6 werknemers
1 35,50 € 41,50 €
[*2*] [*51,50 €*] [*60,50 €*]
3 64,00 € 75,50 €
4 81,00 € 95,50 €
5 95,00 € 112,00 €

De activiteiten van associatieve organisaties (NACE-code-indicator: 94) worden ingedeeld in groep 2.

De externe diensten (SEPP) van de instellingen van de categorie C- of D (minder dan 200 en minder dan 20 werknemers) zonder preventieadviseurs van niveau 1 en 2 zullen een breder scala aan basisdiensten aanbieden in ruil voor de forfaitaire bijdrage. Deze omvatten:

  • actieve medewerking bij het implementeren, uitvoeren en actualiseren van de risicoanalyse,
  • het voorstel van preventieve maatregelen,
  • zorgen voor gezondheidsmonitoring,
  • hulp bieden bij een ernstig arbeidsongeval,
  • spontaan overleg,
  • enz

Voor diensten die niet tot het basisaanbod behoren, hanteert de externe dienst de tarieven voorzien voor aanvullende diensten.
Ex : in het kader van een verzoek tot tussenkomst in verband met psychosociale risico’s, zodra de indiener van het verzoek toestemming geeft voor bemiddeling in kwesties van formele en informele procedure, zal de externe dienst contact opnemen met de werkgever en zullen de diensten worden gefactureerd.

Voor werkgevers van categorie A, B of C (meer dan 1000, tussen 200 en 1000, minder dan 200 werknemers) die een preventieadviseur niveau 1 of 2 hebben, wordt de minimale vaste bijdrage omgezet in preventie-eenheden.
Een preventie-eenheid is 150 euro waard. Het aantal preventie-eenheden zal afhangen van het type dienst/expertise van het SEPP.
Deze preventie-eenheden zijn hoofdzakelijk gericht op de volgende diensten:

  • preventiepraktijken in het kader van gezondheidstoezicht,
  • de uitvoering van de opdrachten van de preventieadviseur op het gebied van psychosociale aspecten.

2. Het koninklijk besluit van 24/4/2014 wijziging van diverse bepalingen in het kader van welzijn op het werk (MB 23.05.2014).
Ingangsdatum: 1 januari 2016
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/change_lg.pl?language=fr&la=F&cn=2014042446&table_name=loi

Vanaf 1 januari 2016 wordt de verplichting voor werknemers op bepaalde werkplekken om jaarlijks een medische keuring te ondergaan afgeschaft:

  • Geen periodieke onderwerping meer (elke 3 of elke 5 jaar) aan het medisch onderzoek – werk op een beeldscherm, maar aan de andere kant, als u lijdt aan een gezondheidsprobleem (gezichtsvermogen, enz.) dat mogelijk verband houdt met werken op het scherm, moet u heeft altijd toegang tot een passende gezondheidsbeoordeling door de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer (CP-MT).
  • U bent werknemer die in contact komt met voedingsmiddelen en u hoeft geen medische keuring meer te ondergaan. U moet echter wel een opleiding over voedselhygiëne volgen.

Voor meer informatie, aarzel niet om ons te contacteren: info@abbet.be of 02/227 62 02

ABBET-nieuwsbrief!

Schrijf u in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons nieuws! 

© 2024, Banlieues vzw

Met de steun
van de FGC en GGC

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons nieuws