Bijeenkomst rond de functie van preventieadviseur
Op 10 december vond de bijeenkomst plaats rond de functie van preventieadviseur. De presentatie van het rapport: “Ondersteuning en promotie van het ondersteuningssysteem voor de functie van preventieadviseur” door David Laloy en de getuigenissen van Isabelle Demoulin en David Waiengnier, beiden preventieadviseurs, waren voor de aanwezige adviseurs een gelegenheid om het belang ervan uit te drukken van hun taken, om hun praktijken te delen en een beetje te ontsnappen aan het isolement van hun functie.
Op basis van de conclusies van het rapport hebben we een nieuw blad gemaakt met een profiel van de rol van de preventieadviseur en een samenvatting van goede praktijken. Het is verkrijgbaar via http://abbet.be/Fiche-3-2-5-Profil-de-fonction-de
Verzoeken om deel te nemen aan de bijeenkomst overschreden al snel het aantal mogelijke plaatsen, we moesten snel reageren om een tweede sessie te organiseren op 1-7-2016. Ook dit is tot op heden compleet. Een derde sessie vindt plaats op 4/2/2016 rond hetzelfde thema.
Om u in te schrijven voor de bijeenkomst op 2-4-2016:
http://www.afosoc-vesofo.be/limesurvey/index.php/731923?lang=fr
Gezien het succes van dit soort bijeenkomsten heeft ABBET besloten deze maandelijks te organiseren rond het thema welzijn op het werk. De formule blijft ongewijzigd: informatiemoment gevolgd door veel discussie, gratis, tijdens de lunch, maximaal 40 personen.
Het rapport is ook beschikbaar op de website van ABBET: http://www.abbet.be/Accompagnement-et-Valorisation-du
[**
Welzijnsacties 2016 in de sectoren
*]
Zoals elk jaar besluiten de verschillende fondsen om een welzijnssubsidie toe te kennen aan specifieke acties.
De sector van de Aangepaste Werkbedrijven (ETA):
- zet het actieonderzoek voort rond de kwestie van zogenaamde “zwakke” gehandicapten op het werk;
- past trainingsmateriaal aan voor instructeurs;
- organiseert gezamenlijke opleidingssessies voor ETA PMS-personeel en ondersteunend personeel van de Brusselse ondersteunende diensten, rond gemeenschappelijke thema's met betrekking tot de ondersteuning en het welzijn van werknemers met een handicap.
De sectoren Sociale Bijstand en Gezondheidszorg (ASSS) en Instellingen en Diensten voor Jongeren en Gehandicapten en Schuilplaatsen (ISAJH):
- het aanbieden van trainingen en intervisies voor preventieadviseurs;
- het financieren van aanwervingen ter compensatie van de tijd die aan opleiding wordt besteed als het welzijn betreft;
- het financieren van extra aanwervingen voor de tijd die aan de rol van preventieadviseur wordt besteed;
- subsidies verstrekken voor ondersteuning en training ter plaatse.
De sector Sociaal-professionele Integratie (ISP):
- biedt Intervisies aan voor preventieadviseurs;
- financiert de aankoop van uitrusting (brandblusser, ergonomische uitrusting, enz.);
- kent subsidies toe ter ondersteuning van diensten bij de implementatie van preventie-instrumenten ter plaatse.
Sector Thuishulp (SAD):
- Geeft beurzen om vaardigheidsbeoordelingen uit te voeren.
Voor sectoren die subsidies toekennen aan verenigingen zal informatie worden verstrekt door ABBET, die in de loop van de maand januari folders zal versturen. De informatie zal ook toegankelijk zijn via de website van ABBET.
Voor verenigingen in de sectoren ISAJH, ASSS, ISP, SAD en gesubsidieerde Cocof, evenals voor Brusselse medische centra en verenigingen met een subsidie voor sociale cohesie: [*Als u binnen uw vereniging een risicoanalyse wilt uitvoeren, weet dan dat ABBET deze samen met u kan uitvoeren, ongeacht of de analyse globaal is of specifiek voor psychosociale risico’s. Neem contact met ons op via 02 227 62 02 of http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body.pl?language=fr&caller=summary&pub_date=205-12-14&numac=2015205662 Wat verandert er? Betaalt u meer of minder? En wat krijg je ervoor terug? Met deze wijziging is de werkgever jaarlijks aan het SEPP een vaste minimumbijdrage per werknemer verschuldigd, ongeacht of de werknemer al dan niet onder gezondheidstoezicht staat. Hier vindt u een overzicht van de minimale bijdrage per werknemer, afhankelijk van het aantal werknemers en de tariefgroep van de instellingen:
De activiteiten van associatieve organisaties (NACE-code-indicator: 94) worden ingedeeld in groep 2. De externe diensten (SEPP) van de instellingen van de categorie C- of D (minder dan 200 en minder dan 20 werknemers) zonder preventieadviseurs van niveau 1 en 2 zullen een breder scala aan basisdiensten aanbieden in ruil voor de forfaitaire bijdrage. Deze omvatten:
Voor diensten die niet tot het basisaanbod behoren, hanteert de externe dienst de tarieven voorzien voor aanvullende diensten. Voor werkgevers van categorie A, B of C (meer dan 1000, tussen 200 en 1000, minder dan 200 werknemers) die een preventieadviseur niveau 1 of 2 hebben, wordt de minimale vaste bijdrage omgezet in preventie-eenheden.
2. Het koninklijk besluit van 24/4/2014 wijziging van diverse bepalingen in het kader van welzijn op het werk (MB 23.05.2014). Vanaf 1 januari 2016 wordt de verplichting voor werknemers op bepaalde werkplekken om jaarlijks een medische keuring te ondergaan afgeschaft:
Voor meer informatie, aarzel niet om ons te contacteren: info@abbet.be of 02/227 62 02 Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken we technologieën zoals cookies om apparaatinformatie op te slaan en/of te openen. Door toestemming te geven voor deze technologieën kunnen we gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een negatieve invloed hebben op bepaalde kenmerken en functies.
Functioneel Altijd actief
Opslag of technische toegang is strikt noodzakelijk met het oog op het legitieme belang om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk is aangevraagd door de abonnee of internetgebruiker, of met als enig doel de overdracht van communicatie via een elektronisch-communicatienetwerk uit te voeren.
Voorkeuren
Technische toegang of opslag is noodzakelijk voor het legitieme belang van het opslaan van voorkeuren die niet door de abonnee of internetgebruiker worden aangevraagd.
Statistieken
Technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.
Technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Bij gebrek aan een dagvaarding, vrijwillige naleving door uw internetprovider of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die voor dit enige doel is opgeslagen of opgehaald, doorgaans niet worden gebruikt om u te identificeren.
Marketing
Opslag of technische toegang is nodig om internetgebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de internetgebruiker over een website of over meerdere websites met vergelijkbare marketingdoeleinden te volgen.
|