CS-sectoraandelen 2020

BEURZEN IN VERBAND MET WELZIJN OP HET WERK VOOR SOCIALE COHESIE ABBET (Vereniging voor Welzijn op het Werk) werd opgericht om verenigingen te helpen bij de uitvoering van hun beleid inzake welzijn op het werk. Dit jaar 2020 profiteert ABBET van een budget van COCOF waarmee het beurzen kan toekennen aan verenigingen die profiteren van een COCOF-subsidie voor sociale cohesie.
ABBET is beschikbaar om u te helpen en uw vragen over deze beurzen te beantwoorden. E-mail: info@abbet.be Tel: 02 227 62 02.
Algemene informatie: De acties moeten plaatsvinden na het indienen van de aanvraag (uitzondering: de aanschaf van apparatuur kan hebben plaatsgevonden vanaf maart 2020 en vóór de aanvraag) De aanvragen moeten uiterlijk 15 oktober 2020 zijn ingediend. • Per e-mail naar 'ABBET op info @abbet.be • Uitzondering: inschrijvingen in de Formapef-catalogus moeten worden verzonden naar APEF via formation@apefasbl.org
[([red]NIEUWS CORONA 15 JUNI 2020[/red] Gezien de gezondheidscrisis die verband houdt met het coronavirus, twee nieuwe functies: Verlenging : acties kunnen plaatsvinden tot en met 31 maart 2021 Verlenging : er zijn drie nieuwe acties mogelijk [blauw]1. Aankoop materiaal en beschermingsmiddelen[/blue] • Type aankoop: uitrusting (handschoen, masker, prullenbak, geldispenser, plexiglas afscheider, etc.); virusdodende reinigingsproducten. • Vergaderzaalverhuur Het is noodzakelijk dat er een duidelijke link bestaat met de Corona-situatie zodat een dergelijke aankoop als prioritaire actie kan worden opgepakt. Het team van ABBET kan hierover adviseren. Financiële voorwaarden Plafond: € 750,- per vereniging Als een herinnering IRISCARE (www.iriscare.brussels/) is verantwoordelijk voor de distributie van individuele beschermingsmiddelen voor professionals. De aanschaf van dit soort apparatuur moet bij voorrang door IRISCARE worden uitgevoerd. Hiervoor werd het volgende e-mailadres en telefoon- en gsm-nummer aangemaakt: facility@iriscare.brussels, 02.435.64.80 – 0478.10.51.64 [blauw]2. Teamondersteuning i.v.m. het Coronavirus[/blauw] Het gaat om het financieren van teamondersteuning onder leiding van een externe trainer met het oog op de aanpak van de crisisbeleving en/of het implementeren van nieuwe werkwijzen. Financiële voorwaarden Plafond: € 125,- per uur – € 1.200,- per vereniging. Minimum: 4 begeleide personen. [blauw]3. Het versterken van de werktijd van het onderhoudspersoneel en het opleiden ervan.[/blauw] Het gaat hierbij om het financieren van extra werktijd voor het onderhoudspersoneel om te voldoen aan de hygiëneregels. Financiële voorwaarden Plafond: € 1.200,- per vereniging Werktijd: 8 uur per week Opleiding: € 100,- per dag en per persoon )] [red]ANDERE MOGELIJKE ACTIES IN 2020:[/red] Ze willen drie sleutelfiguren in het welzijn op het werk-beleid ondersteunen en opleiden: de preventieadviseur, het eerste interventieteam, het EHBO-team [blauw]1 . Extra aanwerving preventieadviseur:[/blauw] Om zijn werk zo goed mogelijk te kunnen doen, komt de preventieadviseur vaak tijd tekort. Bijhuur maakt het mogelijk om 4 uur per week te financieren. De verhuur kan starten vanaf april 2020 (uiterlijk vanaf juli 2020) en duurt 12 maanden (met mogelijkheid tot verlenging van 12 maanden). Wij vragen dat de preventieadviseur opgeleid wordt en de opleidingsuren financiert.
  • De aanwerving voor de rol van adviseur wordt gefinancierd tegen een tarief van € 500 per maand (minimaal 10 werknemers)
  • De inhuur voor de basisopleiding preventieadviseur wordt gefinancierd tegen een tarief van € 200,- per dag
  • Het verzoek moet uiterlijk 15 juni 2020 worden ingediend.
[blauw]2. Opleiding van de sleutelfiguren in het beleid welzijn op het werk:[/blauw] Hierbij gaat het om de preventieadviseur, het lid van het eerste interventieteam (de interne brandweerdienst) en het team van EHBO'ers. Ter informatie: elke organisatie moet een adviseur aanstellen, zorgen voor brandpreventie en eerste hulp kunnen verlenen. Deze functies vereisen specifieke training. Wij bieden twee trainingsmethoden aan. [hemelsblauw] Interinstitutionele opleiding:[/hemelsblauw] individuele inschrijvingen via de Formapef-catalogus Praktisch:
  • Op de pagina www.apefasbl.org/formapef: selecteer de thema’s “Wetgeving en instrumenten inzake welzijn op het werk” of “EHBO” of “brand” en kies uit de aangeboden opleidingen
  • Om in te schrijven: selecteer op dezelfde pagina “inschrijvingsformulier” en vervolgens Andere formulieren: Abbet /Cocof
  • Aanvragen moeten uiterlijk 1 oktober 2020 worden ingediend.
[sky blue] Collectieve training ter plaatse:[/sky blue] toekenning van een subsidie voor de financiering van trainingen binnen de vereniging op het gebied van brandpreventie of eerste hulp (minimaal 6 personen en een maximale financiering van € 600 per dag; minimaal 9 personen en een maximale financiering van € 900 per dag; bedrag aangepast aan het aantal deelnemers tussen 6 en 9) Praktisch:
  • Aanvraagformulier beschikbaar
  • Aanvragen moeten uiterlijk 15 juni 2020 worden ingediend.
[blauw]3. Primaire preventie van burn-out via teamondersteuning en:[/blauw] Om specifiek voor uw vereniging maatregelen te ontwikkelen ter preventie van psychosociale risico’s, waaronder burn-out, kunt u toegang krijgen tot teamondersteuning van 18 uur tot 30 uur en voor de uitwisseling van ervaringen tussen verenigingen. Praktisch:
  • Meer informatie en formulier op www.preventionburnout.org
  • Aanvragen moeten uiterlijk 15 juni 2020 worden ingediend.
De Brusselse Vereniging voor Welzijn op het Werk, ABBET, blijft beschikbaar om u te helpen en uw vragen te beantwoorden. info@abbet.be en tel: 02 227 62 02.

Bijgevoegde documenten

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons nieuws