2020

Deze toolbox uit korte aan de aangepaste fiches van de non-profitsector, de inhoud van de wet en de verplichtingen die zijn opgenomen op een beknopte en eenvoudige handgreep maken. BOBET evolueert. Hij werd voor het eerst bijgewerkt in 2014 en dit is weer een nieuwe editie.

Om toegang te krijgen tot de *Een stukje geschiedenis *], [klik gisteren
Om toegang te krijgen tot de * inhoudstafel in pdf versie *], [klik gisteren

Wetgevende aspecten Een stap verder… Hulpmiddelen
Blad 1: Welzijn op het werk en de non-profitsector 1.1. Een stukje geschiedenis
Blad 2: Een wet en een codex over het welzijn op het werk 2.1. Definities in verband met risicobeheer
2.2. Soorten preventie
Blad 3: De spelers van het welzijnsbeleid 3.1.De werkgever, de hiërarchische lijn en de werknemers
3.2. Van IDPB tot preventieadviseur 3.2.1. IDPB bestelwagen identificatie
3.2.2. Inhoud van het activiteitenverslag van de IDPB
3.2.3. Gemeenschappelijke interne dienst met meerdere werkgevers
3.2.4. Bedrijfscategorieën en opleiding van de preventieadviseur
3.2.5. Functieprofiel van de preventieadviseur
3.3. Van EDPB 3.3.1. Taakverdeling tussen IDPB naar EDPB
3.4. Het CPBW – Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk
3.5. Van vakbondsafvaardiging
3.6. De juridische aansprakelijkheid van de spelers van het welzijn op het werk
3.7. De opleiding van de spelers van het welzijn op het werk.
Kaart 4: Het beleid rond welzijn op het werk->art610] 4.1. Het dynamisch risicobeheersingssysteem DRBS 4.1.1.Model intentieverklaring welzijnsbeleid
4.2. Van risicoanalyse tot actieplannen 4.2.1. Sobane-strategie in Deparis
4.2.2. Dashboard van het globaal preventieplan en het jaarlijkse actieplan (GPP en JAP)
4.2.3. Risicoanalyse per activiteit: voorbeeld
4.3. Verantwoordelijkheden werknemers 4.3.1. Onthaal van nieuwe werknemers
4.4. Arbeidsongevallen 4.4.1. Ongevallenpreventie
4.4.2. Voorbeeldmethode ongevallenanalyse
4.4.3. Formulieren voor de aangifte van een arbeidsongeval
4.4.4. Modeldocument voor intern ongevallenverslag
4.5. Eerstehulpverlening 4.5.1. Inhoud van een EHBO-kit
4.5.2. Modelregister voor ongevallen/incidenten/eerstehulpverlening
Blad 5: Gezondheidstoezicht 5.1. Beslissingen van de preventieadviseur-arbeidsarts
5.2. Wie valt er onder “gezondheidstoezicht”? 5.2.1. Tabel van soorten gezondheidstoezicht
5.3. Beroepsziekten
5.4. Re-integratie van langdurig arbeidsongeschikte werknemers
5.5. Preventiebeleid voor alcohol en drugs op het werk 5.5.1. Modelleren verklaring preventiebeleid voor alcohol en drugs (cao 100)
Blad 6: Psychosociale risico's op het werk 6.1.De psychosociale factoren van welzijn op het werk 6.1.1. Werk in privéleven met elkaar combineren
6.1.2. Het belang van sociale ondersteuning
6.1.3. Het functioneringsgesprek
6.1.4. Het evaluatiegesprek
6.1.5. De functieomschrijving: hoe opstellen en waarom?
6.1.6. Dubbelzinnigheden en rolconflicten, geen goede zaak…
6.1.7. Managementstijlen
6.1.8. Groepssupervisie
6.1.9. Competentiebalans
6.2. Zoek naar psychosociale interventie 6.2.1. Preventie van conflicten, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag
6.2.2. Typologie van conflicten, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag
6.2.3. Van vertrouwenspersoon
6.3. Stress op het werk 6.3.1. Stress op het werk voorkomen
6.3.2. Preventie van burn-out
6.3.3. Flexibilityit en intensivering van het werk
6.3.4. Vragenlijst over stress op het werk
Blad 7: Bijzondere categorieën van werknemers 7.1 Jongeren op het werk 7.1.1. mentorschap
7.2 Stagiairs
7.3 Zwangere vrouwen/vrouwen die borstvoeding geven
7.4 Mensenhandicaps e
7.5 Oudere werknemers 7.5.1. Oudere werknemers aan het werk houden
7.5.2. Tools om oudere werknemers aan het werk te houden
7.6 Uitzendkrachten [7.6.1. Model werkpostfiche voor uitzendkrachten
7.7 PWA-contracten
7.8 Vrijwilligers, zelfstandigen en art 60-contracten
Blad 8: Arbeids- en beschermingsmiddelen->art668] 8.1.Arbeidsmiddelen aankopen: de procedure van de drie groene lichten 8.1.1. Model opleverings- en indianststellingsverslag van arbeidsmiddelen
8.2. Externe Diensten voor Technische Controle 8.2.1. Lijst van periodieke controles van arbeidsmiddelen.
8.3. Het veiligheidsregister 8.3.1. Model veiligheidsregister
8.4. Specifieke bepalingen
8.5. Collectieve en persoonlijke beschermingsmiddelen en werkkleding
Blad 9: Arbeidsplaatsen 9.1. Veiligheids- en gezondheidssignalering op het werk
9.2. Elektrische risico's
9.3. Risico's op merk in explosieve atmosfeer (ATEX) 9.3.1. Lijst van minimale vereisten voor brandbeveiliging
9.3.2. Algemene instructies per merk
9.3.3. Evacuatieoefening
9.4. Het stagiair noodplan [9.4.1. Model intern noodplan
9.5. Risico's in verband met verplaatsingen
9.6. Afvalbeheer
Dossier 10: Fysische, chemische en biologische agentia 10.1. Geluidsniveaus
10.2. Biologische agentia – indeling volgens risiconiveau
10.3. Indeling invoeren van chemische producten, en veiligheidsinstructies 10.3.1. Kankerverwekkende, mutagene en reprotoxische agentia
10.4. elektromagnetische golven
10.5 Thermische omgevingsfactoren
Blad 11: Bijzondere bepalingen over het gebruik van arbeidsplaatsen 11.1 Arbeidsplaatsen en derden.
11.2. Tijdelijke meubelbouwplaatsen
Blad 12: Ergonomische belasting 12.1. Beeldschermen en werk- en rustzitplaatsen
12.2. Musculoskeletale aandoeningen 12.2.1. Manuele behandeling van lasten
Blad 13: Bijlagen 13.1. Wettelijke teksten
13.2. Bronnen in de bibliografie
13.3. Afkortingen

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons nieuws