De 4 modellen voorgesteld door de Nationale Arbeidsraad maken het mogelijk om de aangifte aan te passen aan die van de vereniging.
Pdf-versie Blad 9.2.1
In het pamflet " Mededeling voor de ontwikkeling van een preventief beleid inzake alcohol en drugs”, opgesteld door de Nationale Arbeidsraad (CNT), worden 4 modellen van beleidsverklaring of intentie voorgesteld.

- Het eerste model is een beleidsverklaring;
- het tweede model bevat de basisprincipes van de CCT 100, namelijk: bewustwording, preventie van disfunctioneren, informatie, opleiding en hulpverlening, alsook de aankondiging dat deze elementen in een tweede fase geconcretiseerd zullen worden (maar zonder testen te voorzien);
- het derde model bevat dezelfde principes als in het tweede model, inclusief de modaliteiten die zullen worden gevolgd bij het toepassen van tests;
- het vierde model is een "nultolerantie"-model. De verklaring bevat dezelfde principes als in het derde model, naast een formeel verbod op het gebruik van alcohol en drugs.
Model 1. Beleidsverklaring voor een preventief alcohol- en drugsbeleid
De uitvoering van een beleid gericht op het bevorderen van het welzijn van werknemers tijdens de uitvoering van hun werk is een geïntegreerd onderdeel van het algemene beleid van " Vereniging naam ". Een preventief alcohol- en drugsbeleid is er daar één van. Werkgerelateerd alcohol- of drugsgebruik is inderdaad een van de factoren die een negatieve invloed kunnen hebben op de veiligheid, de gezondheid en het welzijn van werknemers en hun omgeving. Bovendien kan het ook een negatieve invloed hebben op de productiviteit en de kwaliteit van het werk en het merkimago van " Vereniging naam ". Met betrekking tot het preventief beleid inzake het gebruik van alcohol en drugs gerelateerd aan het werk, " Vereniging naam wil een beroep doen op gezond verstand en verantwoordelijk gedrag van al haar medewerkers en alle andere aanwezigen op de werkvloer. " Vereniging naam » verwacht van haar werknemers en alle andere personen die op de werkvloer aanwezig zijn dat zij zich redelijk gedragen met betrekking tot de consumptie van alcohol, om te voorkomen dat deze consumptie leidt tot problematische situaties voor henzelf of voor hun collega's. " Vereniging naam verwacht daarbij van haar leidinggevenden dat zij zich voorbeeldig gedragen en adequaat interveniëren ten aanzien van hun medewerkers in probleemsituaties. " Vereniging naam is van mening dat het bij de huidige stand van zaken en de onderlinge verhoudingen niet nodig is om gedetailleerde regels en voorschriften op te stellen. Wij zijn van mening dat de bestaande afspraken over het functioneren van medewerkers en leidinggevenden voldoende mogelijkheden bieden om adequaat in te grijpen, voor zover dat nodig blijkt.Model 2. Beleidsverklaring voor een preventief alcohol- en drugsbeleid
De uitvoering van een beleid gericht op het bevorderen van het welzijn van werknemers tijdens de uitvoering van hun werk is een geïntegreerd onderdeel van het algemene beleid van " Vereniging naam ". Een preventief alcohol- en drugsbeleid is er daar één van. Werkgerelateerd alcohol- of drugsgebruik is inderdaad een van de factoren die een negatieve invloed kunnen hebben op de veiligheid, de gezondheid en het welzijn van werknemers en hun omgeving. Bovendien kan het ook een negatieve invloed hebben op de productiviteit en de kwaliteit van het werk en het merkimago van " Vereniging naam ". Uitgangspunt voor de ontwikkeling van het preventief alcohol- en drugsbeleid is het collectief voorkomen en verhelpen van disfunctioneren op het werk als gevolg van het gebruik van alcohol of drugs, voor alle werknemers en andere mensen op de werkplek, door middel van de volgende primaire doelstellingen en acties:- sensibiliseren via de geëigende kanalen en ervoor zorgen dat het probleem binnen ons bedrijf wordt aangepakt;
- voorkomen dat sociale consumptie problematische consumptie wordt;
- vermijd consumptie voor of tijdens het werk, wat kan leiden tot disfunctie;
- zorgen voor een zo snel mogelijke opsporing van probleemsituaties, met bijzondere aandacht voor de bepalende rol van de commandolijn daarbij;
- indien nodig motiveren en bewerkstelligen van gedragsverandering ten aanzien van alcohol- en drugsgebruik;
- zorgen voor een adequate opvang en begeleiding van probleemconsumenten, in overleg met de preventiedienst(en) en de curatieve sector.
- door regels op te stellen met betrekking tot:
- de beschikbaarheid (of niet) van alcohol op het werk;
- alcohol en drugs meenemen;
- en werkgerelateerd alcohol- en drugsgebruik;
- het bepalen van de te volgen procedures bij vaststelling van disfunctioneren op het werk als gevolg van mogelijk alcohol- of drugsgebruik of bij vaststelling van overtreding van deze regels;
- en door de werkmethode en de te volgen procedure te bepalen in geval van vaststelling van arbeidsongeschiktheid van een werknemer, met betrekking tot het vervoer van de betrokkene naar zijn woning.
Model 3. Beleidsverklaring voor een preventief alcohol- en drugsbeleid
De uitvoering van een beleid gericht op het bevorderen van het welzijn van werknemers tijdens de uitvoering van hun werk is een geïntegreerd onderdeel van het algemene beleid van " Vereniging naam ". Een preventief alcohol- en drugsbeleid is er daar één van. Werkgerelateerd alcohol- of drugsgebruik is inderdaad een van de factoren die een negatieve invloed kunnen hebben op de veiligheid, de gezondheid en het welzijn van werknemers en hun omgeving. Bovendien kan het ook een negatieve invloed hebben op de productiviteit en de kwaliteit van het werk en het merkimago van " Vereniging naam ". Uitgangspunt voor de ontwikkeling van het preventief alcohol- en drugsbeleid is het collectief voorkomen en verhelpen van disfunctioneren op het werk als gevolg van het gebruik van alcohol of drugs, voor alle werknemers en andere mensen op de werkplek, door middel van de volgende primaire doelstellingen en acties:- – via de geëigende kanalen sensibiliseren en het probleem binnen ons bedrijf laten aanpakken;
- – voorkomen dat maatschappelijke consumptie problematische consumptie wordt;
- – vermijd consumptie voor of tijdens het werk, wat tot storingen kan leiden. Daartoe zullen regels worden opgesteld met betrekking tot:
- de beschikbaarheid (of niet) van alcohol op het werk;
- alcohol en drugs meenemen;
- en werkgerelateerd alcohol- en drugsgebruik;
- zorgen voor een zo snel mogelijke opsporing van probleemsituaties, met bijzondere aandacht voor de bepalende rol van de commandolijn daarbij;
- de procedures bepalen die moeten worden gevolgd bij vaststelling van disfunctioneren op het werk als gevolg van mogelijk alcohol- of drugsgebruik of bij vaststelling van overtreding van deze regels;
- de werkwijze en de te volgen procedure bepalen in geval van vaststelling van arbeidsongeschiktheid van een werknemer, met betrekking tot het vervoer van de betrokkene naar zijn woning, zijn begeleiding en de betaling van kosten;
- de toepassing van alcohol- of drugsscreening mogelijk te maken door in overleg de randvoorwaarden, de procedures en de werkwijze vast te stellen;
- voorzien in passende sancties in het arbeidsreglement;
- indien nodig motiveren en bewerkstelligen van gedragsverandering ten aanzien van alcohol- en drugsgebruik;
- zorgen voor een adequate opvang en begeleiding van probleemconsumenten, in overleg met de preventiedienst(en) en de curatieve sector. Een informele ontmoeting met de vertrouwenspersoon is op elk moment mogelijk, op dezelfde manier als voorzien in het arbeidsreglement in geval van misbruik.
Model 4. Beleidsverklaring voor een preventief alcohol- en drugsbeleid
De uitvoering van een beleid gericht op het bevorderen van het welzijn van werknemers tijdens de uitvoering van hun werk is een geïntegreerd onderdeel van het algemene beleid van " Vereniging naam ". Een doorgedreven preventief beleid rond alcohol en drugs is daar één van. Werkgerelateerd alcohol- of drugsgebruik is inderdaad een van de factoren die een negatieve invloed kunnen hebben op de veiligheid, de gezondheid en het welzijn van werknemers en hun omgeving. De aard van de activiteiten van ons bedrijf en de specifieke risico's die het gebruik van alcohol of drugs met zich meebrengt voor de veiligheid van werknemers/klanten/bezoekers (en/of het imago van (naam van de vereniging), en/of onze specifieke bedrijfscultuur, enz. vereisen een uitgebreid preventief beleid op het gebied van alcohol en drugs, gecombineerd met een nultolerantie ten aanzien van consumptie. Uitgangspunt voor de ontwikkeling van het preventief alcohol- en drugsbeleid is het collectief voorkomen en verhelpen van disfunctioneren op het werk als gevolg van het gebruik van alcohol of drugs, voor alle werknemers en andere mensen op de werkplek, door middel van de volgende primaire doelstellingen en acties:- sensibiliseren via de geëigende kanalen en het probleem binnen onze vereniging laten aanpakken;
- voorkomen dat sociale consumptie (in het privéleven) omslaat in problematische consumptie;
- het gebruik van alcohol of drugs tijdens het werk absoluut verbieden en voorkomen dat werknemers onder invloed van alcohol of drugs naar het werk komen;
- (in een tweede fase spreken we de omstandigheden en voorwaarden af waaronder afwijkingen van dit principiële verbod mogelijk zijn);
- zorgen voor een zo snel mogelijke opsporing van probleemsituaties, met bijzondere aandacht voor de bepalende rol van de commandolijn daarbij;
- de te volgen procedures bepalen bij het opsporen van mogelijk alcohol- of drugsgebruik of bij constatering van een overtreding van deze regels;
- de toepassing van alcohol- of drugsscreening mogelijk te maken door in overleg de randvoorwaarden, de procedures en de werkwijze vast te stellen;
- de werkwijze en de te volgen procedure bepalen in geval van vaststelling van arbeidsongeschiktheid van een werknemer, met betrekking tot het vervoer van de betrokkene naar zijn woning, zijn begeleiding en de betaling van kosten;
- voorzien in passende sancties in het arbeidsreglement;
- indien nodig motiveren en bewerkstelligen van gedragsverandering ten aanzien van alcohol- en drugsgebruik;
- zorgen voor een adequate opvang en begeleiding van probleemconsumenten, in overleg met de preventiedienst(en) en de curatieve sector. Een informele ontmoeting met de vertrouwenspersoon is op elk moment mogelijk, op dezelfde manier als voorzien in het arbeidsreglement in geval van misbruik.