Blad 6.1.8. Collectief toezicht

Dit blad geeft een samenvatting van het werk dat is goedgekeurd door de sociale partners in de non-profitsector en dat sinds 2007 op grote schaal is verspreid [[www.apefasbl.org/lapef/actions-et-projets/supervision-collective]] PDF-versie Blad 6.1.8 Een definitie – Collectief toezicht:
  • is een proces dat een groep deelnemers en een externe stakeholder samenbrengt;
  • vertrekt van concrete situaties die door de deelnemers worden aangedragen, en doet een beroep op collectieve intelligentie;
  • heeft tot doel het bewustzijn, de expressie en het ontstaan van mogelijkheden voor verbetering en innovatie te vergemakkelijken, in termen van de vereisten van het werk en/of de geleverde dienst;
  • heeft een vormend effect en maakt deel uit van de algemene zorg voor voortgezette opleiding en levenslang leren. fiche_6.1.8a.jpg
[*1. Bestaat er een verband tussen collectief toezicht en welzijn op het werk?*] Terwijl we de verleiding vermijden om er een toepasbaar middel van te maken zodra zich een probleem voordoet, zien we dat collectief toezicht (ook wel “teamondersteuning” genoemd) aanzienlijke hulp biedt bij het voorkomen van bepaalde risico’s in een team (conflicten, stress, vermoeidheid, enz.). verlies van zingeving van het werk, burn-out, agressiviteit, etc.). Dit systeem heeft de voordelen van: het creëren van een ruimte voor vrije meningsuiting tussen werknemers en een derde partij; om realiteiten of moeilijkheden te delen die voor sommigen onbekend zijn; samen zoeken naar oplossingen; om de cohesie te versterken, of zelfs om een team opnieuw te mobiliseren. Kwesties die specifiek verband houden met welzijn kunnen uiteraard worden aangepakt: preventie en beheersing van agressie van derden, enz. Zorg er echter voor dat u deze tool niet te veel gebruikt. Net als bij training of elke externe “consultancy”-interventie zijn er criteria, momenten en modaliteiten die moeten worden geanalyseerd voordat deze worden ingevoerd. Het werk aan dit systeem, uitgevoerd door de APEF en gevalideerd door de sociale partners, heeft tot doel het verstandig te gebruiken. [*2. Concrete voorbeelden van toezichtverzoeken*] Een dienst richt toezicht op…
  • Bereid je voor op de zorg voor mensen met een ernstige beperking, ook al verwelkomen wij al twintig jaar kinderen met een meervoudige beperking.
  • Aanpassing van het educatief project dat dateert van de oprichting van de vzw.
  • Verander de manier waarop werkzaamheden worden gerapporteerd aan de toezichthouder.
  • Bereid je voor om te verhuizen naar een andere buurt en een nieuw pand.
  • Herbouw de doelstellingen van de instelling; specificeer het type werking van het centrum in overeenstemming met de doelstellingen.
  • Denk na over een betere verdeling van rollen en taken; herdefiniëren van ieders functies; nadenken over de verantwoordelijkheden en autonomie van elke persoon met betrekking tot huidige en toekomstige projecten; efficiënter en vreedzamer samenwerken.
  • Geef in het bijzijn van een derde een stapje terug als het gaat om situaties die als problematisch worden ervaren:
    • het gevoel van isolement doorbreken als je geconfronteerd wordt met een moeilijke situatie;
    • open denken;
    • betekenis geven aan zijn tussenkomst;
    • methodologische hulpmiddelen bieden.
  • Cohesie van praktijken tussen werknemers mogelijk maken: nadenken over de plaats van elke stakeholder op basis van hun opleiding, missies en het institutionele kader, in een multidisciplinaire werkcontext.
  • Verbeter de teamcoherentie en, op het werk, de communicatie tussen werknemers; spanningen verhelderen en verlichten.
  • Verduidelijk het functieprofiel en de rol van elke persoon binnen het team. Vernieuw de ROI.
[*3. Wie zijn de betrokken actoren?*]
  • De sponsor plaatst de ondertoezichtstelling en controleert de middelen voor de uitvoering van de actie. Dit is over het algemeen de regisseur;
  • de collectief toezichthouder neemt de leiding over het proces. Het garandeert een werkkader dat verkenning, analyse, zoektocht naar betekenis en kritische reflectie aanmoedigt. Als generalist is hij in staat een breed scala aan lectuur aan te bieden, variërend van het individuele tot het maatschappelijke, inclusief het relationele, het groeps-, het organisatorische en het institutionele. Het is niet voorstander van één enkele theoretische benadering, noch van één enkel analyseniveau;
  • de exploitant is een organisatie die toezichthoudende of opleidende professionals verenigt en die de opdracht tot toezicht ontvangt. Het stelt de supervisor ook in staat zichzelf in een team van collega's te plaatsen;
  • de deelnemers zijn ofwel:
    • leden van een werkteam binnen dezelfde afdeling;
    • mensen die een identieke functie uitoefenen in de organisatie maar op verschillende locaties werken;
    • mensen die hetzelfde beroep uitoefenen maar bij verschillende organisaties werkzaam zijn; sommigen gebruiken in dit geval de term intervisie.
[*4. Soorten toezicht *] Begeleiding vindt plaats op verzoek van een sponsor en met een groep deelnemers. Het kan niet uitsluitend bestemd zijn voor gebruik door welke actor dan ook, noch gericht zijn op het eenvoudige comfort van de werknemers, noch een standaardiserend doel hebben in overeenstemming met de wensen van de sponsors. Met het doel de kwaliteit van het uitgevoerde werk te verbeteren, in de context waarin het wordt geleverd, is het doel dan ook om al deze actoren samen te brengen in wat hen ertoe aanzet om samen te werken. Het moet tegelijkertijd de nauwkeurigheid van de aanpak en de creativiteit garanderen wanneer het nodig is om in de praktijk te innoveren. We kunnen toezichtpraktijken representeren in een ruimte op het kruispunt van 2 assen:
  • dat gaat van het institutioneel-organisatorische naar het klinisch-relationele;
  • die van het teampersoneel versus het gebruikersproject.
fiche_6.1.8b-2.png Er zijn vier vormen van toezicht fiche_6.1.8c-2.png [[Als gevolg hiervan is het niet vreemd aan de sociale dialoog die in elke dienst bestaat, maar mag het in geen geval de overlegmechanismen tussen werknemers en werkgevers vervangen.]] In feite zijn verschuivingen en interacties tussen deze verschillende typen gebruikelijk. Als proces dat vertrekt bij de deelnemers, is deze aanpak inderdaad bedoeld om flexibel te zijn en ruimte te laten voor de nodige aanpassingen. [*5. Ethische maatstaven*] [[Details in de folder en brochure beschikbaar op: www.apefasbl.org/lapef/action-et-projets/supervision-collective]] Toezeggingen van de toezichthouder
  • Contractualisering (controleer of er een contract is gesloten tussen de verschillende partijen);
  • outsiderschap ten opzichte van de deelnemers en de sponsor;
  • loyaliteit aan de opleidingsoperator;
  • voortdurende persoonlijke reflectie;
  • legitimiteit en transparantie in relatie tot het referentiekader;
  • vertrouwelijkheid;
  • rekening houdend met de belangen van de begunstigden;
  • empowerment van deelnemers;
  • garantie met betrekking tot de werkingsregels van de groep;
  • mogelijkheid om het toezicht stop te zetten bij niet-nakoming van het contract.
Toezeggingen van deelnemers
  • Respect en vertrouwelijkheid;
  • betrokkenheid.
Sponsorverplichtingen
  • Het verschaffen van het kader dat nodig is voor het goede verloop van de sessies;
  • opvolging van de in de begeleiding ontwikkelde leads;
  • betaling van diensten.
[*6. Taken van de toezichthouder*] [[Dezelfde]]
  • Initiatie van het begeleidingsproject met de sponsor;
  • initiatie van het proces (de eerste bijeenkomst met de groep);
  • uitvoering van het toezichtproces (kern van de activiteit);
  • permanente en eindevaluatie van het toezicht.
[*7. Hoe vind en kies ik een operator?*] Om verenigingen te helpen bij het zoeken en kiezen van een opleidingsorganisatie (inclusief begeleiding), biedt de APEF hen:
  • een interactieve directory, de Directory of Training Organizations (ROF): www.apefasbl.org/rof-questionnaire
  • een lijst met vragen die u uzelf moet stellen voordat u een opleidingsoperator kiest: www.apefasbl.org/rofquestionnaire/guide-pratique-pour-choisir-un-operateur
  • blad 26 van de “trainingsplan toolbox”: Op basis van welke criteria moet u een operator en/of trainer kiezen?: apefasbl.org/lapef/actions-et-projets/plan-de-formation
[*8. Steun van sociale fondsen*] Sociale Fondsen bieden financiële hulp [[Cf. ISAJH, ASSS, 4S, ESS fondsen… www.apefasbl.org en www.fe-bi.org]] en maken soms onderscheid tussen verschillende soorten steun, afhankelijk van het prioritaire thema (of de modaliteit) van collectieve steun.

Bijgevoegde documenten

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons nieuws