Blad 4.2.1 Strategie Sobane en Déparis

Samen de risico's van de vereniging analyseren is essentieel om een beleid van welzijn op het werk te voeren. Pdf-versie Blad 4.2.1 Participatief risicobeheer zal werknemers actief betrekken bij het preventiebeleid. Dankzij hun expertise en de concrete situaties die ze in het team tegenkomen, zullen de werknemers mogelijke oplossingen kunnen formuleren voor de verschillende aspecten van welzijn op het werk. Deze kunnen vervolgens door de werkgever in aanmerking worden genomen voor de uitvoering van actieplannen in het kader van het dynamisch risicobeheerssysteem (zien bestand 4.1). 4.2.1.jpg

Een vooruitstrevende strategie

De risicobeheerstrategie van Sobane, gepubliceerd door de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg, bestaat uit 4 opeenvolgende interventieniveaus: Screening (of screening), Observatie, Analyse en Expertise. Het is inderdaad een strategie, in die zin dat er steeds meer gespecialiseerde instrumenten en methodes bij betrokken zijn wanneer dat nodig is. Het niveau van screening of screening moet in elke organisatie en voor elke functie worden uitgevoerd. De observatie-, analyse- en expertiseniveaus (die afhankelijk zijn van de complexiteit van de werksituaties) worden alleen uitgevoerd als het vorige niveau niet heeft geleid tot het oplossen van het probleem. 4.2.1_2.jpg

Een eenvoudige en doeltreffende methode voor kleine en middelgrote VZW's: Participatory Risk Screening (Déparis)

Screening gebeurt voornamelijk tijdens een bijeenkomst, georganiseerd met mensen uit de organisatie die de verschillende werksituaties vertegenwoordigen (educatief, sociaal, administratief, technisch, enz.). Dit omvat het identificeren van de belangrijkste problemen door middel van een checklist, een interviewschema en het vinden van concrete oplossingen om deze te verhelpen. Een groep van zo'n 8 tot 10 personen laat iedereen zich uiten. Afhankelijk van de grootte van de organisatie, het aantal verschillende functies en werkplekken kunnen er meerdere bijeenkomsten nodig zijn. De FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg stelt een reeks gidsen voor die aangepast zijn aan bepaalde sectoren zonder winstoogmerk: gezondheidszorg, rusthuizen, crèches, thuiszorg, recreatie- en sportcentra, onderwijs, ETA. Maar door de verscheidenheid aan activiteiten in de non-profitsector moeten meer specifieke elementen worden gezocht in andere sectoren. Voorbeelden: beeldschermwerk, schoonmaken, collectief koken, bouwen (in het ISP), tuinieren (in de ETA), enz. Het rooster (of een ander interviewrooster) moet in ieder geval aangepast zijn aan de werksituaties die men in de vereniging tegenkomt. 4.2.1_3.jpg

Voorbereiding van de vergadering

Invoering Om de sessie in te leiden, is het nuttig om te herinneren aan de verschillende actoren van het welzijnsbeleid die binnen de vereniging vertegenwoordigd zijn (evenals hun opdrachten), en om de nagestreefde doelstellingen aan te geven (d.w.z. het bundelen van ieders standpunten en de nodige communicatie rond de in te zetten middelen). Evenzo mag niet worden vergeten dat het de werknemers zijn die rond de tafel zitten en hun collega's vertegenwoordigen, die elke dag aan risico's worden blootgesteld, en dat zij daarom de methoden en organisatie van het werk tot in detail kennen. Op deze manier is deze bijeenkomst een gelegenheid om te praten over hun ervaringen en de informatie die zij als enige hebben. " De doelstellingen van deze animatie zijn:
  • luister naar uw ervaringen als werknemer;
  • samen voorstellen voor verbeteringen voor preventie in de organisatie. »
Het is ook nodig om bepaalde punten af te spreken, zoals het luisteren naar elkaar, de verdeling van de spreektijd, het respecteren van de toegewezen tijd en de vertrouwelijkheid van opmerkingen. Managementondersteuning voor het proces is erg belangrijk. Voor laatstgenoemde kan het nuttig zijn om dit tijdens de introductie van de sessie kenbaar te maken. Het is echter gecontra-indiceerd voor het management om deel te nemen aan de participatieve risicoscreeningsvergadering, aangezien hun aanwezigheid de deelnemers zou kunnen belemmeren. Discussie Tijdens deze bijeenkomst gaat het erom dat iedereen zich uitspreekt over de manier waarop hij zijn werk beleeft: wat werkt goed, de moeilijkheden, de gevoelens, de vragen, enz. Als het doel van de bijeenkomst echter is om bruikbare en concrete verbeteringen te vinden, legt deze fase van het proces meer de nadruk op participatie dan op de mate van voltooiing van de oplossingen. De Sobane-strategie biedt een methode voor het "vereenvoudigd oplossen van problemen". Per probleem dienen achtereenvolgens vier vragen gesteld te worden:
  • Wat ? (Hoe de situatie te verbeteren? Wat kan worden voorgesteld?)
  • Die ? (Wie gaat er voor zorgen?)
  • Wanneer ? (Wanneer gaan we ermee aan de slag?)
  • Hoeveel ? (Hoeveel gaat het de vereniging kosten?).
In plaats van een overhaaste verbetering te formuleren, zullen sommige gevallen een grondige studie vereisen. Bijvoorbeeld een analyse van specifieke risico's[[Hiervoor voorziet de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg een reeks publicaties, waaronder Preventie van aandoeningen aan het bewegingsapparaat, Werken met een beeldscherm, etc.]], marktonderzoek, etc., om tot een passendere oplossing te komen. In geval van onenigheid binnen de groep over de voorgestelde weg voor verbetering, verdient het de voorkeur om vervolgens een gedetailleerde analyse voor te stellen, om de vergadering onmiddellijk te kunnen voortzetten. De begeleiders, meestal preventieadviseurs, zijn aanwezig om te luisteren naar de voorstellen van de werknemers. Wel kunnen ze hun kennis (wetenschappelijk, technisch, organisatorisch, enz.) goed gebruiken en indien nodig tussenkomen in de inhoud van het debat. Voorbeelden:
  • informatie verstrekken die zal helpen om een verbetering te overwegen of bij te sturen;
  • vraag een onvoldoende verbetering ten opzichte van het gestelde probleem;
  • een nog niet overwogen verbetersuggestie doen;
  • wijzen op de noodzaak van een grondige studie van een probleem X, alvorens een specifieke verbetering te overwegen;
  • ervoor zorgen dat operationele verbeteringen (Wie? Wat? Wanneer?) zo concreet en precies mogelijk zijn.
De deelnemers moeten echter de hoofdrolspelers blijven en verantwoordelijk zijn voor hun voorstellen. Aan het einde van elk onderdeel evalueert de hele groep of de situatie bevredigend, gemiddeld of onvoldoende is. De evaluatie van alle rubrieken zal worden opgenomen in de vorm van een synoptische tabel, die een totaalbeeld van de situatie zal geven. Conclusie De beslissing om de werknemers als groep te betrekken bij de screening op risico's wordt genomen door de werkgever na raadpleging van het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk of, bij gebrek daaraan, de vakbondsafvaardiging. Alle voorstellen die tijdens de sessie worden gedaan, worden door de facilitator gepresenteerd aan de hiërarchie/het management. Hij moet dan duidelijk aankondigen dat dit de voorstellen van de deelnemers zijn. Het management zal inspiratie kunnen putten uit deze informatie om zijn jaarlijkse en globale actieplannen uit te voeren (cf. bestanden 4.2 en 4.2.2), die moet worden goedgekeurd door het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk (CPPT).

Referenties en leren

U vindt op de website van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg, alle weddenschappen per sector. Afhankelijk van uw activiteitensector, kiest u best de overeenkomstige gids en past u deze aan volgens de risico's die u in de vereniging tegenkomt. De gidsen hebben met name betrekking op de gezondheidszorg, rusthuizen, aangepaste werkbedrijven, thuishulp, onderwijs, crèches, recreatie- en sportcentra, maar ook op de tertiaire sector, cafetaria's, de schoonmaaksector, enz. Participatieve risicoanalyse is geschikt voor alle instellingen, of ze nu een CPPT- of een vakbondsafvaardiging hebben of niet. De FOD heeft ook de Risktrainer-aanpak ontwikkeld om de interne preventieadviseur te helpen zijn didactische en communicatieve vaardigheden te ontwikkelen om de actieve deelname van groepen werknemers aan de risicoanalyse aan te moedigen. De aanpak van Risktrainer biedt leren in 2 fasen:
  • training op afstand op de site www.risktrainer.be (inclusief handleiding)
  • een dag face-to-face training.

Bijgevoegde documenten

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons nieuws