Eerste stappen

Hier presenteren we de wettelijke basisverplichtingen die elke werkgever moet naleven op het gebied van welzijn op het werk. Het is dus de basis, het essentiële, waarmee je moet beginnen.

Als de wet vereist dat alle werkgevers een welzijnsbeleid voor hun werknemers hebben, is de manier waarop dit wordt uitgevoerd voor iedereen anders. Wel moet je steeds een preventieadviseur aanstellen, een risicoanalyse uitvoeren en een plan hebben waarin de acties zijn vastgelegd. Ook veiligheidsacties zijn essentieel.

[*1. Richt een interne dienst voor preventie en bescherming op het werk (SIPP) op en benoem een preventieadviseur (CP)*]

Elke werkgever moet zo'n orgaan oprichten dat als opdracht heeft de directie bij te staan bij de uitvoering van maatregelen op het gebied van welzijn. Het bestaat uit minstens één preventieadviseur en de eventuele vertrouwenspersoon. In kleine verenigingen kan de preventieadviseur deze dienst zelfstandig opzetten.

De werkgever stelt de preventieadviseur aan. In verenigingen met minder dan 20 werknemers kan de directie deze functie uitoefenen. Bij verenigingen met meer dan 20 werknemers moet een andere loontrekkende dan de directie worden aangesteld.

pas-2.jpg

[*2. Wees in orde met twee essentiële acties*]

  • Zorgen voor de beveiliging van het gebouw, dit kan aan de hand van het rapport van de Brandweer
  • Sluit u aan bij een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk (SEPP).

[*3. Analyseer de risico's*]

  • Voer een uitgebreide risicoanalyse uit **10*] ([Bobetblad 4 .2 .1)
  • Uitvoeren van een psychosociale risicoanalyse (die kan worden meegenomen in de totaalanalyse).

[*4. Onderneem acties rond welzijn op het werk via*]

  • Het over een periode van 5 jaar uit te voeren globaal preventieplan op basis van de risicoanalyse
  • Het jaarlijkse actieplan. [**3*] pas-2.jpg

[*5. Zorgen voor het voorkomen van ongevallen, aanvallen en brand*]

  • Definieer en communiceer aan werknemers de instructies die moeten worden gevolgd in geval van een ongeval [**6*]
  • Zorg voor een EHBO-doos (Blad Bobet 4.6.1)
  • Definieer en communiceer aan werknemers de instructies die moeten worden opgevolgd in geval van diefstal of mishandeling [**7*]
  • Definieer en communiceer aan werknemers de instructies die moeten worden gevolgd in geval van brand (Blad Bobet 9.4.2)
  • Zet een interne brandweerdienst op [**8*]
  • Plaats veiligheidsborden in het pand (pictogrammen) **[9*]
  • Ontruimingsplannen per verdieping maken en weergeven (op basis van de melding van de Brandweer)
  • Voer jaarlijks een ontruimingsoefening uit (Blad Bobet 9.4.3).
    pas-2.jpg

[* 6. Invullen en drie documenten beschikbaar hebben*]

  • De Welzijnsbeleidsverklaring (Blad Bobet 4.1.1)
  • Identificatie van de SIPP **1*] ([Bobet-blad 3.2.1)
  • De procedure met betrekking tot psychosociale risico's (op te nemen in het arbeidsreglement). [**2*]

[*7. Stuur het SIPP-jaarverslag vóór 1 april van elk jaar naar de SPF Emploi, via een formulier beschikbaar op de SPF ETCS-website:*]
http://www.emploi.belgique.be/Rapport_annuel_Service_interne_de_prevention_et_de_protection_au_travail.aspx
pas-2.jpg

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons nieuws