Nieuwsbrief januari 2017

***

***SAMENVATTING:

  • [**Welzijnsacties 2017*]
  • [**20 jaar wet op het welzijn op het werk*]
  • [**Enkele wetteksten gepubliceerd in 2016*]
  • [**Overige praktische informatie*]

Welzijnsacties 2017



Eind december kozen de verschillende sectoren de welzijnsacties die ze in 2017 wilden uitvoeren.
De geselecteerde acties zijn steeds meer gediversifieerd in vergelijking met voorgaande jaren. Ze kunnen worden gegroepeerd in 5 hoofdthema's: training en intervisies, teamondersteuning, inhuur, aanschaf van apparatuur en beoordeling van vaardigheden.
Ze ondersteunen allemaal de ontwikkeling van het welzijn op het werk en zijn gratis toegankelijk voor verenigingen. De voorwaarden en praktische informatie om te profiteren van deze beurzen zijn beschikbaar op de ABBET-website (www.abbet.be) in het eerste kwartaal van 2017.

De sector van de Aangepaste Werkbedrijven (ETA):

  • Biedt thematische seminaries aan voor preventieadviseurs
  • Organiseert gezamenlijke trainingen voor ETA PMS- en HR-medewerkers
  • Biedt permanente educatie en intervisies voor instructeurs.

De sector Sociaal-Professionele Integratie (ISP):

  • Biedt trainingen en intervisies aan voor preventieadviseurs
  • Geeft beurzen om teams te ondersteunen op het gebied van welzijn
  • Financiert de aankoop van preventiemateriaal (brandblusser, ergonomische stoel, enz.).

Sector Thuishulp (SAD):

  • Biedt wellness-trainingen
  • Financiert de aanschaf van preventiemateriaal.

Sector Maatschappelijke Bijstand en Gezondheidszorg (ASSS):

  • Biedt opleidingen rond welzijn aan, inclusief basisopleiding tot preventieadviseur
  • Biedt Intervisies aan voor preventieadviseurs, vertrouwenspersonen, coördinatoren en onthaalmedewerkers
  • Subsidies voor de begeleiding van de teams op het gebied van welzijn en training ter plaatse
  • Financiering van bijkomende aanwervingen voor de tijd besteed aan de functie van preventieadviseur
  • Subsidies voor het uitvoeren van vaardigheidsbeoordelingen.

De sector Instellingen en Diensten voor Hulp aan Jongeren en Gehandicapten en opvangcentra (ISAJH):

  • Biedt opleidingen rond welzijn aan, inclusief basisopleiding tot preventieadviseur
  • Biedt Intervisies aan voor preventieadviseurs, vertrouwenspersonen, coördinatoren en onthaalmedewerkers. Daarnaast kan een aanmoedigingspremie voor het volgen van deze opleidingen en een compenserende inhuur voor de gevolgde uren worden toegekend.
  • Subsidies voor de begeleiding van de teams op het gebied van welzijn en training ter plaatse
  • Financiering voor bijkomende aanwervingen voor de tijd besteed aan de rol van preventieadviseur
  • Subsidies voor het uitvoeren van vaardigheidsbeoordelingen.

20 jaar Wet op het welzijn op het werk

De wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers tijdens de uitvoering van hun werk vierde haar 20ste verjaardag.
Enkele essentiële elementen met betrekking tot de evolutie van deze wet in de tijd:

  • [**Van wetgeving in termen van middelen naar wetgeving naar doelstellingen*]: Ten eerste door over te stappen van een systeem dat bedrijven verplicht om de middelen in te voeren die door de wetgeving zijn vastgesteld (RGPT) naar een systeem dat hen vraagt om doelstellingen te bereiken, de belangrijkste zijn de bescherming van de gezondheid en veiligheid van alle werknemers
  • [**Nieuwe gebieden*]: door de introductie van het begrip welzijn heeft het het gebied van preventie verbreed naar andere disciplines (ergonomie, arbeidshygiëne, psychosociale aspecten, enz.) waardoor een meer omvattende aandacht voor gezondheid en veiligheid mogelijk is
  • [**Hervorming van preventiestructuren*]: het leidde ook tot een hervorming van preventiestructuren, met name interne en externe preventie- en beschermingsdiensten op het werk, om risicobeheer te creëren dat complementair is aan gezondheidstoezichthouders
  • [**Aanpassing aan nieuwe ontwikkelingen*]: gedurende deze 20 jaar is de wetgeving voornamelijk geëvolueerd op basis van evaluaties van de behoeften van de instellingen op het gebied van preventie. Het volgt en past zich zo goed mogelijk aan de talrijke en snelle transformaties van de arbeidswereld aan: de evolutie van technologieën, de intensivering van het werk, de vervrouwelijking van de arbeidswereld, de vergrijzing van werknemers, de onzekerheid van bepaalde jobs, de langere loopbanen, telewerken, open kantoren, enz.

Enkele wetteksten gepubliceerd in 2016



Het koninklijk besluit van 25 maart 2016 tot wijziging van het koninklijk besluit van 10 oktober 2012 (MB 14/04/2016) tot vaststelling van de algemene basisvereisten waaraan werkplekken moeten voldoen. Dit koninklijk besluit heeft tot doel het koninklijk besluit van 10 oktober 2012 aan te passen met betrekking tot verlichting (Sectie III) en ventilatie (Sectie IV).

Het koninklijk besluit van 20 mei 2016 (MB 10/06/2016) met betrekking tot de bescherming van de gezondheid en veiligheid van werknemers tegen de risico's die elektromagnetische velden Op het werk.

Het koninklijk besluit van 28 oktober 2016 tot wijziging van het koninklijk besluit van 28 mei 2003 betreffende het gezondheidstoezicht op de werknemers met betrekking tot de reïntegratie van werknemers die niet kunnen werken werd op 24 november 2016 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Het trad in werking op 1 december 2016.
Tijdens dit reïntegratietraject is een belangrijke rol weggelegd voor de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer.

Overige praktische informatie

  • juni 2016, heeft de FOD Werkgelegenheid een informatiesite gelanceerd voor de leden van de ondernemingsraad en het comité voor preventie en bescherming op het werk: http://cppt-conseildentreprise.be
    Deze site heeft tot doel informatie te verschaffen over de samenstelling, werking en opdrachten van de ondernemingsraad en het Comité voor preventie en bescherming op het werk.
    Website van de FOD ETCS: http://www.emploi.belgique.be/home.aspx
  • De nieuwe versie van de BeSWIC-website (Belgisch kenniscentrum over welzijn op het werk) www.beswic.be is online sinds mei 2016.
    De activiteiten van de kalender Welzijn op het werk worden niet langer aangekondigd op BeSWIC maar in een gloednieuwe evenement website.
  • Vanaf 1 januari 2017: Effectieve fusie van het Fonds voor Beroepsziekten (FMP) en het Compensatiefonds voor werknemers (VET) dat het Federaal Agentschap voor Arbeidsrisico's wordt (FEDRIS).
    FEDRIS zal alle opdrachten van de FMP en de FAT op zich nemen. Aangezien er maar één openbare instelling zal zijn, worden de stappen van de burger vergemakkelijkt voor alles wat met de beroepsrisico's te maken heeft.
    Neem contact op met FEDRIS
    Adres van de maatschappelijke zetel: FEDRIS, Sterrenkundelaan 1, 1210 Brussel
    Website www.fedris.be online 1 januari
    E-mailadressen volgens het model voornaam.achternaam@fedris.be
    Algemeen telefoonnummer: 02 226 64 00

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons nieuws