Dossier 8.1. Arbeidsmiddelen gekocht: de procedure van de drie groene lichten

[marineblauw]De basisprocedure "van de drie groene lichten" zorgt ervoor dat nieuwe risico's door de aankoop van een arbeidsmiddel onder controle gehouden worden.[/marineblauw] [[Codex, boek IV, titel 2 Bepalingen van toepassing op alle arbeidsmiddelen]] Klik hier voor Bestand 8.1 in PDF De regel van de drie groene lichten zorgt ervoor dat bij de aankoop van een arbeidsmiddel de risico's onder controle worden gehouden. Het proces bestaat uit drie stappen: 1) voorafgaand aan de bestelling. 2) Bij levering. 3) Bij installatie. De regel van de drie groene lichten is van toepassing op: – machines van toestellen die een uitgerust geheel (of dat uitgeruste zal worden) vormen en die bewegende worden door een ander systeem dan samenwerkende mankracht (een systeem van onderliggende verbonden onderdelen waarvan er tien minste één beweegbaar is en die voor een bepaalde toepassing samengebouwd zijn). Voorbeelden: gereedschapsmachines (houtbewerkingsmachine, boormachine, grasmaaier), mobiele arbeidsmiddelen (vorkheftruck); bouwmachines, land- of tuinbouwmachines met accessoires, hijs- en hefwerktuigen, keukenmateriaal, materiaal voor gemeenschappelijk gebruik (vaatwasmachines, wasmachines) enz.; – mechanisch gereedschap, maw gereedschap dat geactiveerd wordt door een andere kracht dan spierkracht. Bv.: laspost, pneumatisch gereedschap enz.; – collectieve persoonlijke en beschermingsmiddelen; De regel kan ook worden gebruikt bij de aankoop van – andere arbeidsmiddelen (bv.: ladders, steigers enz.); – installaties in gebouwen, maw apparatuur en voorzieningen die een geheel vormen (bv.: gasinstallatie, verwarmingsinstallatie, keukeninstallatie enz.); – Nieuwe Producten die een impact kunnen hebben op de gezondheid van de veiligheid van de werknemers. Bv.: onderhouds- en reinigingsproducten, onkruidverdelgers enz. Wanneer een nieuw arbeidsmiddel wordt gekocht, komt de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk (IDPB) dus tussen op drie momenten... [oranje]1) Risicobeheer vóór de bestelling: eerste groen licht[/oranje] Bij de aankoop van een arbeidsmiddel moet de preventieadviseur zich informeren over de risico's die het met zich meebrengt, samen met de bestelbon opstellen en hem medeondertekenen. Voor alle bestellingen van materiaal moet de bestelbon algemene clausules bevatten die de verkoper verplichten tot naleving van: – de voorbereidende wetgeving over het welzijn op het werk en andere relevante regelgeving (afhankelijk van de apparatuur die wordt besteld); – de voorwaarden op het vlak van veiligheid en hygiëne die nodig zijn om de doelstellingen inzake risicobeheer te halen; – conformiteit tussen het aanbod en alle bepalingen op de bestelbon. De beslissing van wat besteld wordt, kan aan het bestelformulier ook specifieke vereisten in verband met preventie en bescherming op het werk toegevoegd worden, met de naam in de vorm van de richtlijnen die in acht genomen moeten worden. [oranje]2) Risicobeheer bij levering: tweede groen licht[/oranje] De verkoper moet de koper een attest bezorgen dat bevestigd is dat het geleverde werktuig beantwoordt aan alle vereisten in verband met veiligheid en hygiëne die op de bestelbon staan. De interne preventieadviseur moet controleren of dat ook mogelijk is. Het CPBW moet van dat attest op de hoogte zijn en het kunnen raadplegen. In dat attest van de leverancier hoe hij aan de voorwaarden van de bestelling heeft voldaan. Hij moet ook een gebruiksaanwijzing meeleveren in de onverwachte taal van het bedrijf (de taal van het gebied waarin het werktuig zal worden gebruikt). [oranje]3) Risicobeheer bij indianststelling: derde groen licht [/oranje] De interne preventieadviseur moet in overleg met een aantal bevoegde personen (EDPB, specialisten, PAAA enz.) een indisch opstellingsverslag opstellen voordat het werktuig in gebruik wordt genomen[[Cf. Blad 8.1.1. Model opleverings- en indianststellingsverslag van arbeidsmiddelen.]]. Wanneer hij dat verslag leest, is het aan de werkgever om de verantwoordelijkheid op zich te nemen voor de al dan niet vermoedende indianststelling van het arbeidsmiddel. Hij kan het dus beter voor akkoord ondertekenen. Het CPBW moet op de hoogte zijn van het bestaan van dat verslag en het kan raadplegen. De gebruiksinstructies van het arbeidsmiddel in kwestie moeten beschikbaar zijn in de taal van de gebruiker en de werknemers moeten ze begrijpen. [[Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en energie.]] [[“CE-markering geeft aan dat een product volgens de fabrikant aan alle EU-eisen voldoet qua veiligheid, gezondheid en milieubescherming. De markering is verplicht voor bepaalde categorieën producten die in de EU worden verkocht, ook als ze ouderlingen zijn gemaakt”. https://europa.eu/youreurope/business/product-requirements/labels-markings/ce-marking/index_nl.htm]] conformiteit, die in bepaalde richtlijnen vermeld worden, uit te voeren. Die situatie wordt opgelost door de configuratie op de onderliggende ze gevestigd is, op voorwaarde dat ze beantwoord worden aan een aantal aanwezigheidscriteria en aan de vereisten van de betrokken richtlijn. Ze wordt opgenomen door de Commissie en de andere samenvatting. Ze kan dus eigenlijk ook een erkend laboratorium genoemd worden.]] [[blad 8.2. Externe Diensten voor Technische Controle.]]

Bijgevoegde documenten

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons nieuws