Preventie- en actieplannen – essentiële logboeken voor elke vereniging

In sectoren waar de realiteit op het terrein, de behoeften en verwachtingen snel evolueren en transformeren, is het niet altijd gemakkelijk om de prioriteiten en acties te identificeren die moeten worden genomen om het welzijn op het werk te verbeteren en voor teams te zorgen.

Preventieplannen en actieplannen vormen essentiële instrumenten voor het plannen en ontwikkelen van een samenhangend preventiebeleid. Ze zijn inderdaad echt “reislogboeken” die een gecoördineerd en methodisch beheer van het welzijn van werknemers op het werk mogelijk maken. Naast het voldoen aan een wettelijke verplichting vormt het opstellen en regelmatig actualiseren van deze instrumenten een eerste stap in de realisatie van een dynamisch risicobeheersysteem, een sleutelelement van een beleid van preventie en bescherming van de gezondheid.

Bij de volgende wellnessbijeenkomst vanaf 17 oktober, nodigen wij u uit om deze essentiële hulpmiddelen te bekijken.
Wat stoppen we erin? En waar vind je het materiaal om ze te vullen?
Hoe schrijf je ze? Waar te beginnen ? Wie betrekken?
Hoe prioriteiten bepalen?
Welke essentiële elementen mag je niet vergeten?
En tot slot: hoe kunnen we ze implementeren? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat projecten en ideeën die op papier staan ook werkelijkheid worden?

Veel meer dan administratieve verplichtingen ontdekt u in deze tools essentiële hefbomen om het beleid welzijn op het werk tot leven te brengen in uw vereniging en binnen uw teams. Evenals interessante elementen om te helpen bij de besluitvorming en het concreet monitoren van uitgevoerde acties.
Aarzel niet om met ons mee te doen; het is ook een goede gelegenheid om nieuwe kennissen te maken in de sector en tegelijkertijd het komende jaar 2024 soepel te lanceren.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons nieuws