Dossier 3.2.5 Functieprofiel Preventieadviseur

Dit functieprofiel van preventieadviseur [[Naar aanleiding van de studie van het CERSO over de ondersteuning en promotie van het ondersteuningssysteem voor de functie van preventieadviseur – oktober 2015: http://abbet.be/Accompagnement-et-Valorisation-du]] is een model, aan te passen en te concretiseren volgens de realiteit van de organisatie door te verwijzen naar Bobet bladen 3 en 4.

Pdf-versie Blad 3.2.5
3.2.5_a.jpg

context
Volgens de wet van 4/8/1996 moet elke werkgever een beleid inzake welzijn op het werk uitwerken (risicopreventie) en is hij verantwoordelijk voor de toepassing van deze wet. Artikel 33, §1 bepaalt dat "Elke werkgever heeft de verplichting om een interne dienst preventie en bescherming op het werk (SIPP). Daartoe heeft elke werkgever er minstens één preventie adviseur (CP). In bedrijven met minder dan 20 werknemers kan de werkgever zelf de rol van preventieadviseur vervullen”.

De arbeiders hebben ook de verplichting om deel te nemen aan de uitvoering van dit risicopreventiebeleid: "Het is de verantwoordelijkheid van elke werknemer om, voor zover mogelijk, zorg te dragen voor zijn veiligheid en gezondheid, evenals die van de andere personen die betrokken zijn bij de uitvoering van zijn handelen of nalaten op het werk, in overeenstemming met zijn opleiding en de instructies van zijn werkgever”
Artikel 6 en ontwikkelingen [[http://www.emploi.belgique.be/DownloadAsset.aspx?id=1896]]

CP missie
De opdracht van de preventieadviseur bestaat erin de werkgever en elk personeelslid te adviseren inzake de preventie van risico's op het werk op het gebied van veiligheid, gezondheid, ergonomie, hygiëne, verfraaiing van arbeidsplaatsen, milieu en psychosociale aspecten:

  • Hij zorgt voor het beleid van veiligheid en welzijn van het personeel en de begunstigden van de instelling om een veilige en aangename omgeving te garanderen;
  • Het staat de werkgever, de leden van de hiërarchische lijn en de werknemers bij voor de toepassing van de wettelijke en reglementaire bepalingen met betrekking tot het welzijn van de werknemers tijdens de uitvoering van hun werk en alle andere preventieve maatregelen en activiteiten;
  • Het ondersteunt concrete projecten rond bepaalde thema's van preventie en welzijn.

Verantwoordelijkheden
Er moet een nauwkeurige beschrijving worden gemaakt van de respectieve verantwoordelijkheden van de CP en de werkgever. Hoewel de werkgever eindverantwoordelijk blijft voor preventiemaatregelen, heeft de CP de verantwoordelijkheid om de werkgever, het lijnmanagement en de werknemers te adviseren, als gesprekspartner met de SEPP op te treden en het algemene preventieplan te bewaken. De operationele verantwoordelijkheden voor de uitvoering van de acties worden gedefinieerd in elk van de secties van het globaal preventieplan. Er moet ook aan worden herinnerd dat alle implementatieacties waarschijnlijk worden gedelegeerd aan andere teamleden. In dezelfde geest zal de uitvoering worden uitgevoerd volgens de ter beschikking gestelde middelen.

Opleiding[[Zie Bobet-bestanden 3.2.4 en 3.7]]

  • Voor categorie C- en D-organisaties (minder dan 200 werknemers) moet de preventieadviseur over een basiskennis beschikken. Deze kunnen op verschillende manieren verworven worden: in zelfstudie, via een korte opleiding of ook, maar niet noodzakelijkerwijs, via de basisopleiding van 40 uur.
  • Voor categorie B-organisaties (tussen 200 en 1000 werknemers) of voor organisaties van een lagere categorie, afhankelijk van de mate van risico verbonden aan de activiteit, is training van niveau 2 (ongeveer 200 uur) vereist.
  • Voor categorie A-organisaties (meer dan 1000 werknemers) of voor organisaties van een lagere categorie, afhankelijk van de mate van risico verbonden aan de activiteit, is training op niveau 1 (ongeveer 400 uur) vereist.
    Jaarlijkse bijscholing voor preventieadviseurs is een verplichting voor categorie A- en B-organisaties.

Taken

[*1. Preventiebeleid*]

Neem samen met de werkgever en werknemers deel aan de ontwikkeling van het dynamische risicobeheersysteem:

  • het organiseren van en deelnemen aan risicoanalyses voor de organisatie als geheel, d.w.z. inventarisatie van gevaren en gevaarlijke situaties, risicobeoordeling, ontwikkeling en monitoring van jaarlijkse actieplannen voor risicobeheer en het globale preventieplan;
  • coördineren van preventieactiviteiten met het SEPP met betrekking tot risicoanalyse van werkplekken en het implementeren van veiligheids- en gezondheidsmaatregelen op de werkplek;

[*2. Medisch toezicht en beheer van ongevallen*]

  • samen met de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer (CPMT van het SEPP) het medisch toezicht coördineren op basis van de analyse van de risico's op de werkplekken;
  • deelnemen aan werkplekbezoeken door het SEPP volgens de vastgestelde frequentie;
  • in overleg met de werkgever een beroep doen op het SEPP in elke situatie die verband houdt met de gezondheid en veiligheid van werknemers;
  • registreren, rapporteren en analyseren van ongevallen / incidenten / EHBO die hebben plaatsgevonden, preventieve maatregelen formuleren en zorgen voor de uitvoering van corrigerende maatregelen;
  • een systeem opzetten voor het melden van gevaarlijke situaties;
  • eerste hulp organiseren.

[*3. Procedures / Stappen*]

Zorg voor duidelijke procedures en richtlijnen voor iedereen met betrekking tot:

  • het noodplan (bij diefstal, brand, ongeval, luchtverontreiniging, bommelding, etc.);
  • de te volgen instructies bij brandevacuatie;
  • nieuwe werknemers verwelkomen;
  • het opstellen van functiebeschrijvingen voor specifieke categorieën werknemers (jongeren, uitzendkrachten, ALE, enz.);
  • de vraag naar psychosociale interventie, informeel en formeel;
  • gevallen van geweld, morele of seksuele intimidatie;
  • EHBO-interventie bij een ongeval.

[*4. Communicatie / Training / Informatie / Bewustwording*]

  • luisteren naar werknemers en hen informeren over de te volgen procedures bij psychosociale risico's;
  • deelnemen aan het opstellen en verspreiden van bewustmakingsinstrumenten over welzijn op het werk en ervoor zorgen dat deze worden bijgewerkt;
  • nieuwe medewerkers specifiek informeren over de specifieke risico's waarmee het bedrijf wordt geconfronteerd en over het juiste gebruik van beschermingsmiddelen;
  • kennis op het vlak van veiligheid en preventie up-to-date houden, gebruikmakend van de actualiseringskanalen van de wetgeving voorzien door de FOD ETCS, de SEPP, enz. ;
  • aandacht hebben voor de naleving van de veiligheidsregels en instructies van de hiërarchie;
  • de nodige vergaderingen organiseren of eraan deelnemen en optreden als secretaris, in het bijzonder wanneer er een CPPT is.

[*5. Controle*]

  • ervoor zorgen dat periodieke en reglementaire inspecties van de technische veiligheid (elektrische installaties, machines en brandrisico's) worden uitgevoerd;
  • de voorgestelde corrigerende maatregelen analyseren en implementeren.

[*6. Rapporten*]

  • schrijven en versturen van risicoanalyserapporten naar de hiërarchische lijn;
  • de notulen schrijven van de vergaderingen van de CPPT of andere vergaderingen met betrekking tot de BET;
  • ongevallenregistraties en gedetailleerde rapporten schrijven;
  • het opstellen van het SIPP-jaarverslag dat naar de FOD ETCS moet worden gestuurd.

3.2.5_b-2.jpg
3.2.5_c_.png

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons nieuws